شهرهای مهم یونان به همراه نقشه شهرهای یونان

یونان در جنوب ترین قسمت شبه جزیره بالکان و جنوب شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. از شمال یونان با آلبانی، بیروت و بلغارستان هم مرز است. از شرق آن را با بخش اروپایی ترکیه هم مرز می باشد. در غرب یونان دریای ایونی است و به شرق دریای اژه است. و جنوب دریای لیبی است،در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد جغرافیای یونان در مورد دریاچه ها، رودخانه ها و کوه های یونان کسب خواهید کرد، جزئیات بیشتر یونان را می توانید در نقشه فیزیکی یونان پیدا کنید. خط ساحلی یونان 13،676 کیلومتر است، کشور یونان دارای خط ساحلی طولانی در مدیترانه است. بیشتر جزایر یونان در دریای اژه است.

شهرهای مهم یونان

کشور یونان در دریای مدیترانه قرار دارد که در نتیجه یک اقلیم خفیف با تابستان های خشک و زمستان های مرطوب است. موقعیت استراتژیک یونان در بین 3 قاره اروپا، آسیا و آفریقا از زمان قدیم به عنوان یک مرکز فرهنگی و تجاری مهم تبدیل شده است. این موقعیت استراتژیک نیز باعث بسیاری از جنگ هایی شد که یونان در طول 3000 سال گذشته با بسیاری از فاتحان مواجه بود و از جنگ های فارسی، رومی ها و بعدا ونیزی ها و عثمانی ها. یونان به 13 منطقه یا حوزه تقسیم می شود. شرق و غرب مقدونیه با ترکیه در شمال و شمال غرب، اپیروس در شمال غرب با Thessaly و Sterea Ellas با اوبیا در مرکز، Peloponesse در جنوب، جزایر ایونی در غرب و جزایر اژه (Cyclades، Decorousness) با جزایر شمال اژه در شرق و شمال شرق. در نوک جنوبی، بزرگترین جزیره یونان کرت است که بیشتر در نقشه سیاسی گرچه دیده می شود.

کشورهای همسایه یونان
کشور یونان به طور کلی مسکونی نیست و جمعیت آن حدود 11000000 نفر جمعیت دارد که سطح آن 132000 کیلومتر مربع است. دلیل آن این است که اکثر سرزمین اصلی یونان کوهستانی است. بنابراین بیشتر جمعیت یونان در مراکز بزرگ شهری با آتن و منطقه بزرگتر آن و پیرهس متمرکز شده اند تا یک سوم جمعیت یونان را به دنبال داشته باشند و پس از آن جزایر تسالونیکی، پاتراس، هراکلیون و لاریسا قرار نگیرند. یونان نسبتا یک کشور جوان است که پس از جنگ استقلال در سال 1821 ایجاد شد. دولت مستقل یونان در سال 1832 با معاهده Constantinople تاسیس شد. یونان در آن زمان جزایر Peloponnesus، Cyclades و Sporades و بخشی از Sterea Hellas از Arta به Volos داشت. پس از تقریبا 116 سال، یونان پس از وحدت دودکانس در 7 مارس 1948، شکل و مرزهای خود را به پایان رساند.

طی 25 سال گذشته، یونان در همه نوع بخش ها، صنعت، مالی، خدمات اجتماعی و کیفیت زندگی بسیار سریع رشد کرده است. به عنوان عضو اتحادیه اروپا یونان امروز با تولید ناخالصی 308.7 میلیارد دلار، متعلق به 25 کشور با درآمد بالا (OECD) و 25 کشور پیشرفته ترین کشورهای جهان است که دارای رتبه 22 بهترین استانداردهای زندگی است و کیفیت زندگی. یکی از عوامل اصلی اقتصاد یونان در سال های باستان، صنعت دریایی و گردشگری آن است.

شهرهای مهم یونان

آتن
آتن پایتخت و بزرگترین شهر کشور یونان است و جمعیت آن بیش از 700،000 نفر است. این یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که دارای تاریخ ثبت شده بیش از 3400 سال است. بزرگترین منطقه شهری آن، بیش از 4 میلیون نفر را شامل می شود که آتن را تبدیل به یکی از بزرگترین مناطق شهری اروپا می کند. این شهر که مرکز فرهنگی، اقتصادی و اداری یونان است. آتن تبدیل به یک مرکز کسب و کار بزرگ شده است، و این شهر بسیار غنی و گران قیمت است. علیرغم اهمیت مدرن بودن آن، آتن دارای نفوذ بسیاری از یونان باستان است، که خانه بسیاری از فیلسوفان یونانی است و به یک پروتز دموکراسی تبدیل شده است.

اگر شما در قسمت راست شهر هستید، می توانید نه تنها بسیاری از معماری معروف یونان باستان، بلکه همچنین آثار رومی، بیزانس و عثمانی را مشاهده کنید. امروزه شهر از آلودگی هوای بالا مانند لس آنجلس یا مکزیکوسیتی رنج می برد. آتن دارای یک شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یافته، از جمله اتوبوس ، چرخ دستی و تراموا در مرکز شهر است.

شهرهای مهم یونان
تسالونیکی
تسالونیکی دومین شهر بزرگ کشور یونان و پایتخت مقدونیه است که جمعیت آن 348000 نفر است. همچنین برای داشتن سواحل زیبا مشهور است. میزبان رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره فیلم تسالونیکی و نمایشگاه بین المللی است. این شهر یکی از مقاصد سلطنتی امپراتوری بیزانس بوده است. پس از آتن این شهر دومین مرکز اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و اداری یونان است. این شهر دارای آثار تاریخی از محل سکونت یهودیان، عثمانی و بیزانس است. تسالونیکی در قسمت شمالی خلیج واقع در شمال یونان قرار دارد. این شهر یک بندر بزرگ است، بنابراین فعالیت های اقتصادی زیادی در آن وجود دارد.

از سال 2011، جمعیت این شهر 1،084،001 بوده است . شهرهای بندری یونان و بندر Thessaloniki هم در خدمت یونان و هم در سرتاسر اروپا است. اقتصاد براساس خدماتی نظیر تجارت، آموزش و مراقبت بهداشتی، املاک و مستغلات، حمل و نقل، ارتباطات و ذخیره سازی، موسسات مالی، اداره دولتی و مهمان نوازی است. بندر Thessaloniki یکی از بزرگترین بنادر در جهان است و در سال 2010، بندر بیش از 15.8 میلیون تن محصولات تولید می کند. اقتصاد شهرتسالونیکی، 8.9٪ کل اقتصاد کشور را تشکیل می دهد.

شهرهای مهم یونان

پاتراس ( Patras)
سومین شهر بزرگ و منطقه ای سرمایه ی غربی یونان است که در قله کوه پناهایکون ساخته شده است. در سال 2011، جمعیت این شهر حدود 260،308 نفر بود. این شهر یک مرکز تجاری است در حالی که بندر آن نقطه تجاری و ارتباطی بین ایتالیا و اروپای غربی است. اقتصاد پاتراس براساس بخش خدمات عمومی، صنعت مالی، تدارکات و تجارت است. سایر حوزه های اقتصاد عبارتند از تحصیلات عالی، ساخت و ساز و املاک، گردشگری و تولید. همچنین هر ساله شهر پاتراس ، کارناوال بزرگترین و موفق ترین گوشتخوار در سراسر اروپا را میزبانی می کند. در سال 2006، با توجه به فرهنگ بومی این شهر، شهر پایتخت فرهنگی اروپا نامگذاری شد.

شهرهای مهم یونان

پیرئوس( Piraeus)
این چهارمین شهر بزرگ یونان است که حدود 170،000 نفر جمعیت دارد. در خلیج سارانیک واقع شده است و بخشی از منطقه آتن بزرگ است. این شهر یکی بزرگترین بنادر یونان در مسافربری اروپا است و سومین مرکز بزرگ در سراسر جهان است. همچنین مرکز حمل و نقل تجاری یونان است. شهر دارای یک نمایش بزرگ از محله های مختلف است. یکی از گران ترین محله ها در تپه کاستلا واقع شده است، که در آن شما یک دید عالی از آتن و خلیج سارانیک را خواهید داشت. سپس Kaminia وجود دارد، که یک محله طبقه کارگر است. در اطراف شهر چندین محوطه باستان شناسی وجود دارد، مانند دروازه باستانی به بندر، Eetioneia.  یک مرکز بزرگ ورزشی یونان است.

شهرهای مهم یونان

لاریسا
لاریسا مرکز حمل و نقل یونان است که با جاده ها و ریل ها به بندر ولز، آتن و تسالونیکی وصل شده است. این شهر همچنین از طریق یک فرودگاه بین المللی یونان مرکزی در Nea Anchialos به شهرهای دیگر اروپا متصل است. این شهر مرکز اصلی کشاورزی، صنعتی و تجاری کشور است. این شهر زمستان های سرد و مرطوب را تجربه می کند و تابستان ها با رعد و برق مخرب گرم و مرطوب است. لاریسا از زمان قدیم وجود داشته است. منطقه ای که در اطراف لاریس قرار دارد، در حال توسعه هستند وامروزه تاثیر مهمی در کشاورزی این کشوردارد.

مشکل اصلی زیست محیطی شهرهای یونان، دودکش صنعتی و گازهای خروجی خودرو است. از آنجایی که بیش از نیمی از صنایع یونان در آتن هستند، مشکل آلودگی در شهر بسیار زیاد است. در طول سالها دولت مجبور بود برخی از صنایع را تعطیل کند، عملیات محدودی را در دیگر کشورها ممنوع کند و برای تنظیم دود و خشکسالی، ترافیک را در مناطق شهری ممنوع سازد . آلودگی آب یکی دیگر از مسائل زیست محیطی در شهرهای یونان است. اکثر صنایع زباله های صنعتی خود را در بخش های آب دفع می کنند زیرا کشور قوانین و مقررات حفاظت از محیط زیست کمی دارد.